Saturday 19 November 2011

Seminggu Yang Best..

Salam Alaykum, lama giler aku X update blog.. Maklumla ketandusan idea.. Kurang membaca... Hehe.. Result periksa aku nak ktekan ok x jgak.. Nk ktekan truk ade la skit2.. Pe2 hal cuti ni refleksi diri walopun start slow2.. Hari aku nak citer la last week in the school.. Maklum la taun nie x cuti bub byk extra class.. Mesti best punye g skola time cuti.. Hehehe.. Skunk nie aku nak citer...
Start Isnin.. Hari Isnin x byk wat per sgt bub form 5 start SPM.. Mereka berjuang utk mse depan... Taun dpan turn aku lak.. Pastu aku cam biase blaja.. Yg best nye Add Math.. Ssah tau nak dpt cikgu yang ajar time org da nak cuti nie... Pastu tbe2 lak PK Pentadbiran panggil aku ngan memba aku.. Die kte sruh wat pengumuman kpd guru bub ade mesyuarat tergempar... Aku time tu, sbuk ngan paper work program aku.. Pastu, aku ngan kwan aku tawaf satu skola la.. Pastu, aku hantar paper work tu.. N PK HEM ckp ade slack skit.. Pastu cri la laptop cikgu n aku btulkan.. Add Math mmg skjp aku msuk... Pastu cikgu pengawas kte nak g ngan aku untuk antar paperwork tp cikgu yg g dulu... Tp aku bersyukur giler2 bub diluluskan oleh pengetua.. Aku sruh kwan aku handle mkanan bub keesokan harinya nak g kem... Pastu aku nak janji jmpe die tp x g pown bub cbok.. Sorry giler..
Keesokan harinye kne g kem.. Tp kem tu nmenye Kemanisan Iman.. Perginya ptg tp form pgi2 bwak beg.. Tp xpela nk wat camne arahan ustaz kne la follow.. Mse hari tersebut, aku rse tkut pin ade.. Maklumla bdak2 skola len mesty hebat2 belaka... Ptg 2 aku n memba aku sowg nie dtg lmbt 15 minit.. Start 1430 tp aku dtg 1445.. Tp lambat 2 bub ade accident.. Pastu aku g daftar n tbe2 jmpe lak bkas cikgu skola rendah n sorg ustaz tu yg knal kat kem Pemantapan Akidah... Then aku dduk dpan dgr taklimat.. Pada mse yg sama, aku ade knal sorang mamat nie.. SMK Tasek Damai.. Nmenye Amar.. Mle2 aku knal die tgk ok je... Bile start program.. Pergh, mmg jiwa kacau la aku.. Ade je die wat kecoh.. Tp pepehal dia mmg dahsyat jd Imam.. Kem nie mmg bagus n terbaik aku penah pergi.. Kem nie mmg Islamic.. Ade satu slot nie nak wat aku menangis tp aku x ley nangis bub ego tinggi.. Slot nmenye Asal-usul Manusia.. Slot nie ceritakan asal-usul kte sume.. Meh aku nak citer skit.. Bkan menunjuk aku nie baik ke x tp peringatan sesama manusia.. Maklumla otak kite sume nie bkan CPU or Hard Disk.. Tambah2 manusia mdah lpe apabila kesenangan diberi... Sebelum kite diturunkan ke muka bumi nie, roh2 kte tlah berjanji kpd Allah SWT utk mengakui-Nya sebagai tuhan kte dan taat kpd perintahnya.. Selepas tu ke alam rahim.. Pastu ke alam dunia sekarang nie.. Kte sume nie diibaratkan sebagai pedagang asing yg mencari bekalan untuk belayar ke tempat setrusnya.. Begitu juga manusia.. Dunia merupakan merupakan tempat persinggahan bgi kte utk mencri bekalan hingga cukup utk ke dunia seterusnya.. Pastu satu agy, sume yg hidup mungkin akan mati.. Tade bende ataupun hidupan yg kekal abadi.. N kite x tau sme de kte sume mati time bile.. Imam al-Ghazali pernah berkata para pelajarnye bhwa mati merupakan bende pling dkat.. Satu agy yg aku blaja ialah cre mendpt hidayah.. Cre mendapatkannye dgn menjge hubungan dgn Allah, manusia dan makhluk ciptaan Allah di muka bumi ini.. Ini sume just peringatan.. Ade satu video wat aku menangis tp x nangis bg ibu yg melahirkan anak melalui pembedahan.. Mmg ngeri n sakit.. Tu kdg2 aku terfikr ade ke aku wat slh ngan mak bpak aku nie... Hmm.. 
Keesokan harinye, hari last kem.. Bgun kol 0430 pgi wat Qiamulail.. Then solat subuh.. Then tazkirah.. Aku terlpe satu bende dlm hidop kte seharusnya berterima kasih kpd Allah dan bersyukur ke atas nikmat yg diberi.. Pastu riadah pgi.. Time nie aku kne bg arahan kwad.. Haha.. Nsib bek aku ley wat.. Mlu la kalo Sarjan xley wat.. Hehe.. Pastu, aku kne jd MC lak.. Yg tu, ade la slack2 skit bub berucap dpan bdak2 Daerah Kinta Utara mmg kecuakan n terbatuk2 sedikit.. Cam biase ade slot2 ceramah.. Then ptg 2 blik umah.. Aku x blik ngan ustaz skola aku tp ngan ustazah skola lain.. Umah mmg dkat pown tp open house ta penah dtg... Hehe..
Keesokan harinye, aku kne jd MC untuk jamuan Aidil Adha n teks mmg siap bub lpas blik kem aku wat.. Pastu hari tersebut dpt RM 100.. Hehehe.. Tp bad newsnye, kwn aku g cancel order mknan utk program pengawas pd ptg tersbut n yg lagi truknye agy, Pengwas Petang x ley join.. Aku rse cam jantung nak terkluar je.. Pagi tu, aku bincang ngan cikgu n several memba aku.. Then aku kne sambut mak bpak utk diiring ke tmpt RM 100 diberi.. Pastu time blik skola, mmg aku jumpa Pengetua, Penyelia Ptg n PK HEM.. Mmg tawaf satu skola.. Nsib bek memba aku nie giler skit.. Gilernye mmg membantu la...Satu agy problem besar, aritu nak start program, aritu bru bgi duit.. Mmg haru-biru la.. Time blik tu mmg aku sempat la jmpe DIA... Sper 2?.. Xyah tau la.. Hehe.. Ptg 2 lpas dpt kelulusan, mmg rse lega giler2 plus giler lagi.. Bersyukur.. :)... Pastu pegi kantin.. Tup3.. Jmpe agy walopon x seberapa.. Pastu aku tgk blik teks aku tkut ade yg slack.. Pas2 g blik Matematik bub jamuan 2 n majlis berjln lancar.. Ptg 2 aku rush n program 2 lari satu jam.. Pergh lmbt abis xyah ckpla.. Then, start la permainan.. Mcm2 rgam yg wujud.. Ade yg menjerit la, berjlan la n mcm2 agy.. Check point aku diberi nme Bola Marah.. Mmg best la.. Ttp mte n sepak bola.. Hahahahaha.. Mmg ade yg spak ke laut bolanye.. Ade yg sepak angin... Haha.. 2 gol aku tewas.. Bengang je.. Hehe.. Mmg mentaliti deme mmg kuat la.. Tu la cri2 pemimpin yg hebat.. Pastu abih n mkanan x diberi bub tade transport.. Bilangan org yg hadir kurang dr sasaran tp berjye.. Aku blik tu sempat asar.. Pergh mmg cuak la.. Satu agy peringatan Solat Didahulukan, Pekerjaan Diutamakan.. Hehehehe.. Tp kalo solat 4-1=0.. Mknenye dosa la dpt n kalo boley jge la solat bub solat nie amtlah baik utk kte sume n solat cegah kemungkaran... Blik tu solat asar, siap solat maghrib n tgk bola.. Malaysia mng 1-0 dengan Indonesia.. Yg tu best dgr tu..
Keeesokannye.. Hari last skola... Pgi tu ak dtg lwat skit.. N aku pkai bju berlengan pendek.. Sume pengawas tgk aku len mcm ja.. Hehe.. Pastu bcaan Yassin pd pgi tu utk mendpt keberkatan.. Bdak2 mmg dtg skit giler.. Tp pompuan ramai je.. F5 ade yg dtg utk study group.. Pastu pgi tu aku agihkan tempat tgas utk waktu terakhir skola bub mcm2 bdak nak wat bile abih skola.. Pastu aku blaja cam biase n aku dpt jwb satu soalan addmath tu...(bangga jap)... Pastu rhat aku g kantin mmg sunyi semcm n bdak ley ckp skit gler... Aku rhat tu rembat nasi goreng+cucur+teh ais.. Pergh mmg kenyang giler.. Pastu ade klas wat jamuan n sedekah mknan kat klas aku... Mmg mkang je la.. Hehe.. Aku nie kuat mkang tp stay slim.. Hehe... Then kol 1130 grak g tmpt tgas.. Aku tawaf tgas tgk pengawas tgas ke x.. Tgas bkan berat2 pown... Aku join ngan bdak2 kat dewan men teka-teki.. Hahahaha.. Lgi lwk.. Mcm2 ade.. Pastu blik... 
Tu je la story telling aku pd kali ini.. Hrap terhibur dengan post aku kli ini.. Sampai di sini sje.. Ok.. Wassalamualaikum..





p/s: Next aku kne dtg skola ade extra class n aku nk study tol2.. Aku try utk improve diri aku nie yg x seberapa.. Tp improve2 aku pown x kan sempurna bub kte sume nie manusia di mana manusia nie ade kelemahan.. Next week, aku ley jmpe die agy.. Hehehe.. Kbai........<3 

No comments:

Post a Comment