Wednesday 26 March 2014

Kawan Ke?

Assalamualaikum.. Fuyoo, sejak mentelah aku tak update langsung blog.. Hari ini tangan nak menaip pulok.. Huk Aloh.. Haha.. Hari ni, aku nak menaip pasal 'Kawan Ke?'.. Tajuk nampak macam biasa je.. InshaAllah isinya macam ajet-ajet awesome la katanya..

Sejak aku masuk UniKL RCMP, eh takyah la, ambil lepas SPM pun cukup, fikiran aku terbuka luas.. Sebuta-buta aku tak nampak benda tu, tiba-tiba nampak.. Alhamdullilah, Allah buka hati aku untuk sedar semua ini.. Aku sedar orang yang dipanggil kawan tapi tak kenal kawan.. Siapakah itu? Takyah nak target dan spesifik sangat.. Cerita overall sudah..

Bila aku masuk alam U katanye, semua kata, "Afham, kau dah berubahlah"..

Individu lain pulak, "Lupa member"..

Bila beli barang baru, "Untungla kaya"

Bila kawan ngan perempuan, "Kau semua orang nak sebat"

Bila keluar dengan orang lain', "Tak mengajak"

Bila lama tak jumpa, "Afham, kau dah sombong la"

Semua benda di atas memang common berlaku dalam kalangan remaja.. Tapi reaction aku terhadap semua itu.. DIAM. Sebab itu je aku mampu dan bersabar..

Kadang-kadang kawan-kawan aku selalu buat benda yang aku buat tapi mereka tak suka.. Aku diam

Kadang-kadang mereka keluar pergi tempat best-best.. Aku diam

Kadang-kadang mereka bersombong.. Aku diam

Kadang-kadang mereka mengata belakang aku.. Aku diam

Kadang-kadang mereka ramai kawan perempuan dan sembang bagai lebih aku.. Aku diam

Kadang-kadang mereka beli something new pun.. Aku diam juga

Aku diam untuk sabar.. Aku diam sebab sedar kawan-kawan aku itu manusia juga..

Satu lagi aku pegang, kalau kawan mesti kau kenal perangai aku even sikit sahaja or even baru kenal..

Satu lagi kau kena sedar, dah ada kat tempat baru, tak semua benda nak sama.. Mesti ada yang lain sebab itu proses kehidupan untuk berubah..  

Berubah kepada kebaikan atau keburukan bergantung niat seseorang tersebut.. Don't judge on one perspective you see, see other perspective also.. Ini tak membabi buta je label orang cenggitu..

Please open your mind what you said to friend. Appreciate them. Pray for them at least

p/s: luahan hati yang sudah lama terpendam 

1 comment: